Agresja na Ukrainę doprowadziła do wycofania się z Rosji wielu międzynarodowych koncernów. Wśród firm, które zawiesiły swoją obecność w Rosji są także najważniejsze i najbardziej znane marki zegarków.
Wojna na Ukrainie rozgrywa się na wielu frontach, nie tylko na tym wojskowym. Równie ważny jest front gospodarczy i medialny. Po agresji na Ukrainę nastąpiła presja opinii publicznej na to, aby międzynarodowe koncerny zaprzestały swojej działalności w Rosji. Obecność międzynarodowych firm w Rosji jest postrzegana jako faktyczne wsparcie dla Władimira Putina.
Do bojkotu Rosji dołączyły także - jedne mniej chętnie, inne bardziej - najważniejsze i najbardziej znane marki zegarków. Rynek zegarków to branża bardzo konkurencyjna, wizerunek marek jest bardzo ważny, więc znane marki zegarkowe muszą o swój wizerunek i opinię dbać.
Sankcje na Rosję nałożyły Unia Europejska oraz Stany Zjednoczone, do których dołączyła także Szwajcaria. W ramach restrykcji, Szwajcaria zakazała eksportu dóbr luksusowych - w tym i zegarków - do Rosji. Wiele szwajcarskich marek już przed tą decyzją zapowiedziało wycofanie się z rosyjskiego rynku.
Swatch wychodził na raty
Z Rosji wyszedł jeden z największych na świecie producentów zegarków, czyli szwajcarska grupa Swatch, do której należą takie marki jak Omega, Longines, Tissot, Hamilton, Certina czy Swatch.
Szwajcarska grupa branży zegarkowej z Rosji wychodziła na raty. Początkowo grupa Swatch zadecydowała, że nadal prowadzić sklepy w Rosji, ale wstrzyma eksport do tego kraju. Presja na grupę jednak rosła i 8 marca Swatch poinformował, że zawiesił działalność detaliczną w Rosji. Grupa zapowiedziała, że zatrzyma personel w Rosji w nadziei, że sytuacja ulegnie poprawie.
- Jesteśmy bardzo lojalni wobec wszystkich naszych pracowników na całym świecie, nawet w trudnych czasach, i nadal utrzymujemy ich na pokładzie, mając nadzieję na lepsze czasy – poinformowała grupa w oświadczeniu.
LVMH i 5 mln euro na pomoc
Już 4 marca francuska grupa LVMH poinformowała, że tymczasowo zamknie swoje 124 sklepy w Rosji. LVMH jest właścicielem takich marek zegarkowych jak TAG Heuer, Hublot i Zenith.
Grupa wskazała, że prowadzenie interesów w Rosji stało się skomplikowane od czasu inwazji Rosji na Ukrainę. Jednocześnie zapowiedziano, że blisko 3,5 tys. pracowników grupy w Rosji będzie nadal otrzymywać wynagrodzenie i świadczenia pracownicze.
Dodatkowo LVMH ogłosiło, że przekaże darowiznę w wysokości 5 mln euro na rzecz Międzynarodowego Komitetu Czerwonego Krzyża. Grupa ponadto ma zorganizować zbiórkę wśród swoich pracowników na całym świecie.
Zapowiedziano także wsparcie finansowe dla blisko 150 pracowników grupy na Ukrainie.
Richemont i inni
Z Rosji wyszła także grupa Richemont, do której należą takie marki jak A. Lange & Söhne, Baume & Mercier, IWC Schaffhausen, Jaeger-LeCoultre, Officine Panerai, Piaget i Vacheron Constantin.
Richemont posiadał kilkanaście sklepów w Rosji, głównie w Moskwie. Grupa już 3 marca zawiesiła działalność handlową w Rosji, a na Ukrainie wstrzymała swoje działania 24 lutego, czyli w dniu, w którym Rosja rozpoczęła inwazję.
Także francuski koncern Kering, do któego należą m.in. zegarkowe marki Ulysse Nardin i Girard Perregaux zawiesiła swoją działalność w Rosji. Grupa miała tam dwa sklepy i 180 pracowników, których - jak zapowiedziano - będzie nadal wspierać.
Kering zapowiedział, że przekaże „znaczną darowiznę” na rzecz Agencji Narodów Zjednoczonych ds. Uchodźców (UNHCR).
Obecność w Rosji zawiesiła także grupa Hermes, która miała trzy sklepy w Moskwie a do końca roku planowała otworzyć outlet w Petersburgu.
Patek Philippe i reszta
Z Rosją postanowiły się pożegnać również znane, niezależne marki zegarkowe.
Wśród marek, które tymczasowo zawiesiły wszystkie dostawy swoich zegarków do Rosji jest Patek Philippe. Jak podkreślono w oświadczeniu, polityka firmy nadal będzie kierować się decyzjami Konfederacji Szwajcarskiej dot. sankcji.
Patek Philippe nie poinformował, kiedy rozpoczęło się zawieszenie, ale prawdopodobnie obowiązywało od pierwszych dni rosyjskiej inwazji na Ukrainę, kiedy to Unia Europejska nałożyła sankcje i zawieszono systemy takie jak system płatności międzybankowych SWIFT.
Już 24 lutego eksport do Rosji zawiesił Audemars Piguet.
Marka w Moskwie posiada dwa salony, które zostały zamknięte.
Zamknięty jest także moskiewski salon Richard Mille.
Niecodzienną decyzję, jak na przedstawiciela wysokiego szczebla kadry kierowniczej podjął prezes Breitlinga, Georges Kern, który wziął udział w antywojennej demonstracji w Zurychu. Zdjęcie z demonstracji Georges Kern umieścił na jednym z portali społecznościowych.
Breitling posiada 45 punktów sprzedaży w Rosji, w tym dwa butiki w Moskwie i jeden w Petersburgu. Breitling już 28 lutego wstrzymał dostawy zegarków do Rosji.
Także Rolex zawiesił eksport swoich do Rosji.
Marka podkreśla, że nie posiada żadnych firm ani nieruchomości w Rosji.
Warto podkreślić, że wiele znanych marek nie posiada w Rosji własnych salonów sprzedaży, tylko jest sprzedawanych przez lokalnych sprzedawców. Do takich należy grupa Mercury, która w swoich salonach oferuje produkty takich marek jak Rolex, Patek Philippe, Chopard, Hublot, Breguet, Girard-Perregaux, Tudor, Zenith, Bell & Ross, Breitling, Blancpain, De Bethune, Urwerk, DeWitt, Greubel Forsey, Ulysse Nardin, TAG Heuer, Gucci i Channel.
Grupa Mercury posiada 35 butików z biżuterią i zegarkami w Moskwie, siedem w Petersburgu i pięć w Soczi. Salony grupy nadal są otwarte, ale nie jest ona w stanie uzupełnić zapasów. Więc jeżeli w tych salonach nadal są sprzedawane zegarki marek i grup, które dołączyły do sankcji na Rosję, to pochodzą one najprawdopodobniej z wcześniejszych dostaw.
Wielkość rosyjskiego rynku
Eksperci podkreślają, że zamożni Rosjanie są dużymi konsumentami dóbr luksusowych, to jednak odsetek sprzedaży towarów luksusowych generowany przez obywateli Rosji jest niewielki w porównaniu z głównymi motorami wzrostu w branży, czyli Chinami i Stanami Zjednoczonymi.
Bank inwestycyjny Jefferies szacuje, że Rosjanie odpowiadają za około 9 miliardów dolarów rocznej sprzedaży dóbr luksusowych, co stanowi około 6 proc. chińskich wydatków i 14 proc. amerykańskich wydatków na towary luksusowe.
W 2021 roku Rosja zajmowała 17 miejsce pod względem wielkości eksportu szwajcarskich zegarków (za Australią i przed Kanadą). Wartość eksportu szwajcarskich zegarków do Rosji w 2021 roku była na poziomie 260,1 mln franków szwajcarskich.
Wśród największych 30 rynków eksportowych dla szwajcarskich zegarków w 2021 r. nie było Ukrainy.
Koniec roku 2021 i początek 2022 roku dla branży zegarkowej na świecie był bardzo udany, branża notowała duże wzrosty sprzedaży. Załamanie sprzedaży w Rosji będzie dla niektórych marek z pewnością odczuwalne, ale nie powinno wpędzić żadnej marki w kłopoty.
Wstrzymanie sprzedaży w Rosji wiele marek odbije sobie na pozostałych rynkach, gdzie widoczne jest duże ożywienie gospodarcze. Tak będzie, o ile nie wydarzy się jakieś kolejne niespodziewane wydarzenie - kolejna silna fala Covid-19 lub jakaś nowa epidemia, rozszerzenie wojny lub inne trudne do przewidzenia zdarzenie.
Jeszcze dwa miesiące temu mówienie o wojnie na Ukrainie było czymś mało prawdopodobnym...
Najnowsze informacje z branży i inne raporty prezentujemy tu: wiadomości z branży zegarkowej.
Jacek Ciepiela
12:30 28.03.2022Wiadomości
Branża zegarkowa też wyszła z Rosji. Kto zawiesił działalność, kto pomaga?
Tagi:
REKLAMA
Sylwetki wielkich zegarmistrzów: Brat Bernard Maria Stanisław Bartnik (1918 - 2002)
Postać Brata Bernarda, bo tak najczęściej nazywali go przyjaciele i zegarmistrzowie, jest na pewno niesłusznie, choć to także na skutek jego własnych działań i aprobaty d ...
Kazimierz Żelazkiewicz. Pionier polskiego przemysłu optycznego i zegarowego
Kazimierz Żelazkiewicz był nietuzinkowym inżynierem i ma wielkie zawodowe zasługi, tak dla przemysłu fotooptycznego, jak i precyzyjnego, w tym w szczególności zegarkowego ...
Warto chronić swój zegarek. Namagnesowanie zegarka
Dumnie brzmiące napisy „Antimagnetic”, znane doskonale tak z wiekowych zegarków Doxa, czy Atlantic, ale także Błonie (Blonex Antymagnetyczny), zniknęły z tarcz nowo produ ...
Wybrane, kolorowe zegarki, które były zaskoczeniem w 2023 roku!
Miniony rok obfitował w wiele ciekawych wydarzeń w branży zegarkowej. Producenci nieustannie starali się zaskoczyć nas czymś „zupełnie nowym”, czymś, czego jeszcze dotąd ...
Omega zaprasza do „Domu OMEGI” podczas Igrzysk Olimpijskich w Paryżu 2024
Szwajcarka firma OMEGA na czas Igrzysk Paryż 2024 stworzy unikalny dom marki, celebrując w ten sposób swoją rolę Oficjalnego Chronometrażysty Igrzysk Olimpijskich. Dom OM ...
Wschód i zachód słońca na tarczy zegarka. Martin Braun EOS 42 (zdjęcia live)
Martin Braun jest częścią zegarmistrzowskiej rodziny działającej w branży od trzech pokoleń. Pasja Martina do pomiaru czasu sięga jego młodości. Podczas nauki tak bardzo ...
Perrelet Turbine 41 Titanium. Pierwszy raz „turbina” z mniejszą (i lżejszą) kopertą
Perrelet, szwajcarska firma zegarmistrzowska z siedzibą w Bienne, której korzenie sięgają 1777 roku, jest obecnie znana i kojarzona na świecie ze względu na swoje zegarki ...
Zeitwinkel. Niezależne zegarmistrzostwo pod „kątem czasowym”
Zeitwinkel jest jedną z tych manufaktur zegarmistrzowskich, o której prawdopodobnie słyszało dotychczas niewiele osób. Powodem z pewnością jest fakt, iż jest to relatywni ...
Victorinox Diver Pro. Nowa, bogata kolekcja zegarków nurkowych
Początki marki Victorinox sięgają 1884 roku, kiedy Karl Elsener otworzył warsztat produkujący noże w miejscowości Ibach. W 1891 roku dostarczył swoje pierwsze, większe za ...
Video recenzja: Tissot T-Touch Connect Sport
Zapraszamy do obejrzenia video recenzji zegarka T-Touch Connect Sport marki Tissot. Nasz redakcyjny kolega Marcin prezentował ten model niedawno w formie klasycznej recen ...
Zegarki i biżuteria ratują wynik finansowy grupy VRG, właściciela W.Kruk
Grupa VRG w 2023 r. wypracowała 101,7 mln zł zysku, wobec 92,9 mln zł zysku w roku 2022. Wyniki grupy uratowała marka W.Kruk, sprzedająca m.in. luksusowe zegarki. Druga - ...
Renaud Tixier - Monday. Dwóch wizjonerów, jeden nowy, niecodzienny zegarek
Historia powstawania wielkich marek zegarmistrzowskich w prawie stu procentach opiera się na wizji osób marzących o tym, aby stworzone przez nich zegarki zdobiły nadgarst ...