Jedną z marek najczęściej kojarzonych z lotniczymi zegarkami jest IWC Schaffhausen. W ofercie tego szwajcarskiego producenta znajduje się kolekcja Pilot’s Watches, w obrębie której można wyróżnić kilka linii: Big Pilot’s Watch, Pilot’s Watch Chronograph i Pilot’s Watch Mark (z dopisanym numerem danej wersji). Tę ostatnią marka z Szafuzy wzbogaciła niedawno o nowe warianty. Premiera modelu Mark XX przyniosła dwie wersje tego zegarka - z tarczą w kolorze niebieskim lub czarnym, oba na skórzanych paskach. Do tych dwóch wariantów dołączyły ostatnio kolejne cztery: z tarczami jak poprzednio, ale tym razem na bransoletach, a także z zieloną tarczą na pasku lub na bransolecie.
Nowy mechanizm, lepsze osiągi
Największą zmianą w zegarku IWC Pilot’s Watch Mark XX względem poprzednika, czyli modelu Mark XVIII, jest zastosowanie zupełnie nowego mechanizmu.
O ile wcześniej mieliśmy do czynienia z modyfikowanym mechanizmem Sellita, opisywanym przez producenta jako kaliber 35111, tak w przypadku nowszego przedstawiciela tej linii będziemy obcować z manufakturowym mechanizmem o oznaczeniu 32111. Jest to konstrukcja z automatycznym naciągiem sprężyny, której pełny naciąg gwarantuje nieprzerwaną pracę zegarka przez 120 godzin, czyli 5 dni. Częstotliwość działania tego mechanizmu to 4 Hz, a liczba kamieni łożyskujących w nim obecnych to 21.
Mechaniczne serce zegarka IWC Pilot’s Watch Mark XX jest zdobione pasami genewskimi i perłowaniem powierzchni. Użytkownik nie będzie miał jednak możliwości podziwiania go, gdyż jest schowane za pełnym, zakręcanym deklem.
Na nim znajdziemy nazwę marki i kolekcji, a także numer seryjny i informację o szczelności koperty. Ta ostatnia jest na wyższym poziomie niż w Mark XVIII, wynosi bowiem 100 m, zamiast poprzednich 60 m. Centralną część dekla zdobi wizerunek samolotu.
Zegarek mniejszy, choć średnica ta sama
Koperta modelu Mark XX ma prosty, klasyczny kształt, podobny do tego z Mark XVIII, wprowadzone jednak zostały pewne zmiany.
Średnica stalowej obudowy wciąż wynosi 40 mm. Zmienił się za to wymiar od ucha do ucha, który teraz jest mniejszy, dzięki czemu zegarek będzie się lepiej układał na mniejszych nadgarstkach. Co ciekawe, mimo wzrostu poziomu wodoszczelności, grubość koperty uległa zmniejszeniu i wynosi 10,8 mm. Standardowo, na godzinie 3. znajdziemy prostą w formie koronkę. Jest ona zakręcana, a jej czoło zdobi typowy dla koronek w zegarkach IWC grawer. Powierzchnia boczna koperty i jej wierzch są wykończone satynowaniem, a wąska luneta otaczająca szkło szafirowe na froncie została wypolerowana.
Czytelna tarcza po modyfikacjach
Drobne zmiany zaszły również na tarczy zegarka IWC Pilot’s Watch Mark XX.
Tak jak wspomniałem na wstępie, w tym momencie do wyboru mamy trzy kolory tarcz: czarną, niebieską i zieloną. O ile ta pierwsza posiada matową powierzchnię, tak pozostałe zostały ozdobione szlifem słonecznym. Niezależnie od koloru cyferblatu, znaczniki, indeksy i napisy są białe. Tak samo dysk datownika, którego okno znajduje się na godzinie 3. We wszystkich wariantach jest biały, z czarnymi napisami.
W modelu Mark XVIII w wariancie z czarną tarczą, datownik również był czarny. Tym razem marka IWC postanowiła postawić na większą symetrię tarczy - białe tło daty ma balansować znajdujący się po drugiej stronie indeks godziny 9. Dzięki przeprojektowaniu wskaźników, funkcja ta sprawdza się jeszcze lepiej. Indeksy godzinowe przedstawione za pomocą cyfr arabskich zostały odsunięte od zewnętrznej podziałki i znajdują się teraz nieco bliżej środka tarczy. Pozwoliło to na dodatkowe podkreślenie godzin: 3., 6., 9. i 12. wydłużonymi i pogrubionymi indeksami zewnętrznymi.
Znaczniki pozostałych godzin są również pogrubione, ale mają taką samą długość, jak cieńsze indeksy minutowe. Cyfrowy indeks godziny 12. zastępuje charakterystyczny dla lotniczych zegarków trójkąt z dwoma kropkami na górze. Pod nim znajdziemy logo marki. Nad indeksem godziny 6. widzimy nazwę linii (Mark XX) i informację o zastosowanym rodzaju naciągu sprężyny (Automatic). Na samym dole tarczy znalazło się też miejsce na informację o pochodzeniu zegarka, czyli napis “Swiss Made”.
Na centralnej osi umieszczono dobrze znane z “pilotów” marki IWC wskazówki typu alpha. Godzinowa i minutowa wypełnione są masą luminescencyjną, a ich baza jest srebrna. Wskazówka sekundowa, tak jak w modelu Mark XVIII, jest pomalowana na biało, o prostym kształcie z dosyć długą, trójkątną przeciwwagą. Projekt tarczy w połączeniu z kontrastującymi elementami sprawia, że zegarek IWC Pilot’s Watch Mark XX jest zegarkiem o wysokim poziomie czytelności - jak na lotniczy czasomierz przystało.
EasX-CHANGE
Nowością w linii Mark jest system szybkiej zmiany pasków o nazwie EasX-CHANGE.
Jest to stosowany przez IWC mechanizm mocujący pasek, który pozwala na sprawną zmianę bez konieczności posiadania dodatkowych narzędzi. System ten znajduje się oczywiście również w bransolecie, można więc bez problemu przechodzić pomiędzy opcją stalową a skórzaną, czy też między różnymi kolorami tej drugiej.
Każda wersja kolorystyczna tarczy modelu IWC Schaffhausen Mark XX jest dostępna w zestawie z pięciorzędową bransoletą lub paskiem skórzanym. Ten drugi różni się kolorem w zależności od wybranego cyferblatu - czarna tarcza została domyślnie zestawiona z czarnym paskiem z przeszyciami w tym samym kolorze, niebieska z niebieskim paskiem z jasnymi przeszyciami, a zielona z brązowym paskiem, również z jasnymi przeszyciami.
Cztery nowe wersje zegarka mają następujące numery referencyjne:
ref. IW328202 - koperta ze stali nierdzewnej, czarna tarcza, rodowane wskazówki, bransoleta ze stali nierdzewnej, ref. IW328204 - koperta ze stali nierdzewnej, niebieska tarcza, rodowane wskazówki, bransoleta ze stali nierdzewnej, ref. IW328205 - koperta ze stali nierdzewnej, zielona tarcza, rodowane wskazówki, brązowy pasek ze skóry cielęcej, ref. IW328206 - koperta ze stali nierdzewnej, zielona tarcza, rodowane wskazówki, bransoleta ze stali nierdzewnej.
IWC Schaffhausen Mark XX collection - cena
Zegarek IWC Schaffhausen Pilot’s Watch Mark XX został przez producenta wyceniony na 5 900 euro (ok. 28 000 złotych) w opcji ze skórzanym paskiem i 6 900 euro (ok. 33 000 złotych na bransolecie. Jest to o 800 euro (niecałe 4 000 złotych) więcej niż jego poprzednik - Mark XVIII. W zamian otrzymujemy manufakturowy mechanizm o zwiększonej rezerwie chodu, a także garść poprawek kosmetycznych i system szybkiej zmiany pasków.
Piotr Tatar
10:50 27.12.2022Zegarki
IWC Schaffhausen Mark XX collection – nowe wersje, nowy mechanizm, nowe możliwości
Tagi:
zegarki męskie klasyczneprestiżowe zegarkizegarki lotniczezegarki szwajcarskiezegarki męskie mechanicznesrebrny zegarekluksusowe zegarkizegarki męskie eleganckiezegarek mechanicznyeleganckie zegarkizegarek do garnituruczarny zegarekzegarki automatyczne
REKLAMA
Polpora Manufaktura – historia, czyli pierwsze dziesięć lat działalności!
Gdy w 2006 roku w szerszym kręgu osób pojawiła się informacja przekazana przez grono zegarkomaniaków skupionych w Klubie Miłośników Zegarów i Zegarków o internetowej stro ...
BULOVA Watch Company – historia marki
Mimo tego, iż Bulova kojarzy się każdemu zainteresowanemu zegarkami z marką wywodząca się ze Stanów Zjednoczonych, jej założyciel – Joseph Bulova, swego całego życia w St ...
Dlaczego warto pamiętać o zegarach wieżowych? Spojrzenie historyczne
Aby rozmawiać o tym, czym są zegary wieżowe i dlaczego niestety są często niedocenianym świadectwem minionych czasów, najlepiej byłoby spojrzeć na nie z punktu widzenia p ...
Seiko „5” Sports 55th Anniversary. Świeże kolory i koperty mid-size
Seria zegarków o oznaczeniu „5” jest dla Seiko fundamentem jej oferty od 1963 roku. Nie przesadzę stwierdzając, że była to jedna z serii, która zaprowadziła tę japońską m ...
Top 3 luksusowe zegarkowe marki modowe (część I)
W obecnych czasach tradycyjny zegarek na rękę jest nie tylko narzędziem służącym do odmierzania czasu. Ten fakt jest oczywisty. Aktualnie noszony dumnie na nadgarstku cza ...
Tylko 2 mm grubości koperty! Piaget Altiplano Ultimate Concept Midnight Blue
Piaget - siadając do napisania tego artykułu sam musiałem się zastanowić, jakie emocje czy też skojarzenia łączą mi się z tą marką. Po długim namyśle stwierdziłem… że pra ...
Video recenzja: Oris ProPilot X Calibre 400 Laser
Zapraszamy do obejrzenia video recenzji zegarka ProPilot X Calibre 400 Laser marki Oris. Nasz redakcyjny kolega Adrian prezentował ten model niedawno w formie klasycznej ...
Nowe „piloty” Junghans - Meister Pilot Chronoscope i Meister Pilot Automatic
Wiele firm zegarmistrzowskich szczyci się zaopatrywaniem np. floty w chronometry morskie, lotnictwo w zegarki dla pilotów, czy agencje kosmiczne w zegarki, które trafiły ...
Lądowanie na Księżycu we włoskim stylu. Venezianico Bucintoro 1969 Limited Edition
Chronograf, lądowanie na Księżycu, NASA, ciemny cyferblat, kosmonauci, misja Apollo, Neil Armstrong. Kto z Was, czytelnicy i czytelniczki, czytając te słowa pomyślał o sł ...
Omega zaprasza do „Domu OMEGI” podczas Igrzysk Olimpijskich w Paryżu 2024
Szwajcarka firma OMEGA na czas Igrzysk Paryż 2024 stworzy unikalny dom marki, celebrując w ten sposób swoją rolę Oficjalnego Chronometrażysty Igrzysk Olimpijskich. Dom OM ...
Cztery marki zdominowały branżę! Wyniki szwajcarskich firm zegarkowych w 2023
Cztery marki: Rolex, Cartier, Omega i Patek Philippe mają łącznie 50,9 proc. udziału w szwajcarskim rynku zegarków. Najdroższe zegarki oferuje marka Greubel Forsey, która ...
Eberhard & Co Traversetolo. Klasyczna tarcza i mechanizm z ręcznym naciągiem
Manufaktura Eberhard & Co. została założona w 1887 roku w La Chaux-de-Fonds przez George'a-Emile'a Eberharda, w historycznym miejscu narodzin szwajcarskiego przemysłu zeg ...