Przychody ze sprzedaży grupy Richemont w pierwszych trzech kwartałach roku obrachunkowego 2022 r. wyniosły 5,4 miliarda euro i były o 5 proc. wyższa niż rok wcześniej. Sprzedaż segmentu zegarków zmniejszyła się jednak o 5 proc. do poziomu 952 mln euro.
Richemont to jedna z największych na świecie grup działających w sektorach luksusowej biżuterii i zegarków. Zaprezentowała ona swoje wyniki za pierwsze trzy kwartały roku obrachunkowego 2022. W przeciwieństwie do większości firm, rok finansowy w grupie Richemont nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym, lecz trwa od początku kwietnia do końca marca następnego roku. Przedstawione wyniki dotyczą okresu od początku kwietnia do końca grudnia 2022 r.
W tym czasie grupa osiągnęła przychody w wielkości 5,4 mld euro, to wzrost o 5 proc. (w cenach stałych) w porównaniu z tym samym okresem roku obrachunkowego 2021, kiedy przychody sięgnęły 4,9 mld euro. Richemont zaznacza, że gdyby z wyników wyjąć Rosję, to wzrost przychodów sięgnąłby 7 proc.
Największe przychody zanotowano w segmencie jubilerskim, przekroczyły one 3,7 mld euro. To oznacza wzrost o 8 proc. wobec tego samego okresu roku poprzedniego, kiedy przychody segmentu wyniosły 3,3 mld euro. Do segmentu jubilerskiego grupy Richemont należą marki Buccellati, Cartier oraz Van Cleef & Arpels.
Spadek przychodów ze sprzedaży zegarków o 5 proc.
Na drugim miejscu pod względem przychodów był segment zegarkowy.
Jego przychody ze sprzedaży w okresie pierwszych trzech kwartałów roku 2022 r. wyniosły 952 mln euro i były o 5 proc. mniejsze niż w analogicznym okresie roku 2021, kiedy były na poziomie 977 mln euro.
Grupa wyjaśnia, że nastąpiły dwucyfrowe spadki sprzedaży zegarków w regionie Azji i Pacyfiku, które stanowiły blisko połowę sprzedaży tego segmentu. Spadki te w dużym stopniu były spowodowane obostrzeniami związanymi z Covid 19. Co prawda, jednocześnie nastąpiły dwucyfrowe wzrosty sprzedaży w Europie i Japonii, ale nie zrekompensowały one tamtych spadków.
Wyniki sprzedażowe były różne w przypadku różnych marek zegarków, Richemont przekonuje, że bardzo dobrze radziły sobie A. Lange & Söhne i Vacheron Constantin.
Do grupy należą także inne znamienite marki zegarkowe jak Baume & Mercier, IWC Schaffhausen, Jaeger-LeCoultre, Panerai, Piaget oraz Roger Dubuis.
Dobrze radził sobie także segment pozostałe, który zwiększył przychody o 6 proc. - z 663 mln euro w 2021 r. do 729 mln euro w 2022 r. Do tego segmentu należą głównie marki modowe i perfumeryjne jak Alaïa, AZ Factory, Chloé, Delvaux, dunhill, Montblanc oraz Peter Millar.
Tym razem Chiny trzymały się słabo
Sprzedaż produktów Richemont różnie wyglądała w różnych częściach świata.
Największym rynkiem w pierwszych trzech kwartałach roku obrachunkowego 2022 r., tak jak i w okresach wcześniejszych, był rejon Azji i Pacyfiku. Tam wielkość sprzedaży przekroczyła 1,9 mld euro - to o 9 proc. mniej niż w tym samym okresie roku poprzedniego, kiedy sprzedaż sięgnęła 2,03 mld euro.
Richemont wyjaśnia, że duże wzrosty sprzedaży w Korei Południowej i Azji Południowo-Wschodniej, zwłaszcza w Singapurze oraz Australii, tylko częściowo zrekompensowały niższą sprzedaż w Chinach, Hongkongu i Makau. Ogromny wzrost zachorowań Covid 19 miał negatywny wpływ na ruch klientów, a braki w odpowiedniej ilości personelu doprowadziły do skrócenia godzin otwarcia butików lub tymczasowego zamknięcia punktów sprzedaży w Chinach, co doprowadziło do spadku sprzedaży o 24 proc. w tym okresie.
Regionem, który uplasował się na drugiej pozycji pod względem wielkości sprzedaży były Ameryki - tam sprzedaż wzrosła o 3 proc. z 1,1 mld w 2021 r. do 1,3 mld euro w 2022 r. Richemont wskazuje, że na wyniki tego regionu korzystnie wpłynął silny dolar.
Trzecie miejsce pod względem sprzedaży w grupie zajmuje Europa, gdzie zanotowano solidne wzrosty w wys. 19 proc. Sprzedaż w okresie pierwszych trzech kwartałów 2022 r. miała tu wartość 1,27 mld euro, wobec 1,08 mld euro rok wcześniej. Grupa tłumaczy, że w Europie wzrost sprzedaży był napędzany utrzymującym się popytem lokalnym i turystycznym, głównie ze Stanów Zjednoczonych i Bliskiego Wschodu, wspieranym przez korzystne kursy walut. Podkreślono, że na szczególną uwagę zasługują wyniki sprzedażowe Francji, Włoch i Szwajcarii.
Kolejne miejsce zajmuje Japonia (nie uwzględniona w wynikach Azji) ze wzrostem sprzedaży aż 43 proc.! W 2022 r. sprzedaż wyniosła tam 477 mln euro a rok wcześniej 366 mln euro. Japonia odnotowała zarówno solidną sprzedaż krajową, jak i stopniowy powrót turystyki wspierany zniesieniem ograniczeń Covid w połowie października.
Solidne, 10 proc. wzrosty zanotowano także w regionie Bliskiego Wschodu i Afryki, które wyniosły 428 mln euro, wobec 356 mln euro rok wcześniej. Swój udział w tym wzroście miały także Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej, jakie w grudniu 2022 r. odbyły się w Katarze. Jak wyjaśniono, tysiące przyjezdnych kibiców wzmocniło silny lokalny popyt.
Dobre perspektywy na nowy rok
Jeśli chodzi o kanały sprzedaży, to najważniejsza dla grupy Richemont jest sprzedaż detaliczna.
Przychody w tym segmencie w okresie pierwszych trzech kwartałów 2022 r. przekroczyły 3,7 mld euro i były o 6 proc. wyższe niż rok wcześniej, kiedy wyniosły 3,4 mld euro. Sprzedaż detaliczna odnotowała wyższą sprzedaż we wszystkich regionach z wyjątkiem Azji i Pacyfiku.
Nieznacznie, bo o 1 proc., wzrosły przychody ze sprzedaży hurtowej: z 1,23 mld euro w 2021 r. do 1,29 mld euro w 2022 r. Zaznaczono, że duży wpływ na wynik tego segmentu miała słaba sprzedaż w regionie Azji i Pacyfiku.
Przychody ze sprzedaży internetowej były na poziomie 391 mln euro, czyli o 6 proc. więcej niż w tym samym okresie roku 2021, kiedy były na poziomie 350 mln euro.
Rynkowi analitycy zwracają uwagę, że pod koniec grudnia 2022 r. Chiny bardzo mocno poluzowały restrykcje związane z Covid 19, w efekcie czego Chińczycy znacznie łatwiej niż dotychczas mogą podróżować zarówno wewnątrz Chin jak i do innych krajów. To powinno przełożyć się na ogólne przyśpieszenie gospodarcze, w tym na wzrost sprzedaży dóbr luksusowych i zegarków w kolejnych kwartałach.
Pozostałe raporty i najnowsze informacje z branży prezentujemy tu: wiadomości z branży zegarkowej.
Jacek Ciepiela
19:00 25.01.2023Wiadomości
Spadek sprzedaży zegarków w grupie Richemont
Tagi:
REKLAMA
Wizyta w Muzeum Zegarków Niemieckich w Glashütte
Niedawno miałem przyjemność odwiedzić jedno z miejsc, które powinno znaleźć się na "Zegarkowym Szlaku Historycznym" każdego miłośnika i pasjonata czasomierzy mechanicznyc ...
Początek stoperów i chronografów. Mechanizm Valjoux
Chronos (czas) i grapho (pisze). Z połączenia tych dwóch słów otrzymamy w wolnym tłumaczeniu „urządzenie zapisujące czas” - Chronograf. Nazwa ta wzięła się od specjalnego ...
Niesamowite, unikalne zegary mechaniczne autorstwa Krzysztofa Płonki!
Bardzo wielu z nas ma pasje. Różne. Dla nas pasją, jedną z najważniejszych, a dla wielu najważniejszą, są zegarki i zegary, zegarmistrzostwo. Szczęściem trudnym do osiągn ...
Wartość sprzedaży szwajcarskich zegarków rośnie! Jakie zegarki sprzedają się najlepiej?
Eksportowa sprzedaż szwajcarskiej branży zegarkowej w 2023 r. przekroczyła wartość 26,7 mld franków szwajcarskich i była o 7,6 proc. wyższa niż w roku 2022. W roku 2024 r ...
Magazyn Zegarki i Pasja „Zestaw Kolekcjonera”
Z dużym prawdopodobieństwem mogę założyć, że gdy pada hasło „Zegarki i Pasja” wśród miłośników zegarków i zegarmistrzostwa w Polsce, nasuwa się dziś od razu skojarzenie n ...
Victorinox Diver Pro. Nowa, bogata kolekcja zegarków nurkowych
Początki marki Victorinox sięgają 1884 roku, kiedy Karl Elsener otworzył warsztat produkujący noże w miejscowości Ibach. W 1891 roku dostarczył swoje pierwsze, większe za ...
Po sąsiedzku, czyli zegarki producentów z państw sąsiadujących z Polską
Od lat piszemy o producentach zegarków nie tylko z Europy, ale z całego świata. Czas więc na przyjrzenie się przemysłowi zegarkowemu krajów ościennych. Warto na wstępie d ...
Zegarek złożony na wysokości 30 000 stóp, między Genewą a Nowym Jorkiem!
Po raz pierwszy w historii złożono zegarek mechaniczny na wysokości ponad 30 000 stóp, dzięki współpracy między Geneva Tourism i Swiss International Air Lines (SWISS). Na ...
Victorinox Diver Pro. Nowa, bogata kolekcja zegarków nurkowych
Początki marki Victorinox sięgają 1884 roku, kiedy Karl Elsener otworzył warsztat produkujący noże w miejscowości Ibach. W 1891 roku dostarczył swoje pierwsze, większe za ...
Video recenzja: Tissot T-Touch Connect Sport
Zapraszamy do obejrzenia video recenzji zegarka T-Touch Connect Sport marki Tissot. Nasz redakcyjny kolega Marcin prezentował ten model niedawno w formie klasycznej recen ...
Zegarki i biżuteria ratują wynik finansowy grupy VRG, właściciela W.Kruk
Grupa VRG w 2023 r. wypracowała 101,7 mln zł zysku, wobec 92,9 mln zł zysku w roku 2022. Wyniki grupy uratowała marka W.Kruk, sprzedająca m.in. luksusowe zegarki. Druga - ...
Renaud Tixier - Monday. Dwóch wizjonerów, jeden nowy, niecodzienny zegarek
Historia powstawania wielkich marek zegarmistrzowskich w prawie stu procentach opiera się na wizji osób marzących o tym, aby stworzone przez nich zegarki zdobiły nadgarst ...